pondělí 7. ledna 2008

PLAYSTATION 3 - centrum domácí zábavy

Možná jste v podobné situaci jako sem byl na sklonku roku 2007 před týdnem já. Máte 2-3 roky starý počítač, na kterém hrajete hry z Kolekce klasiky a jinak už je dobrý jen k přehrávání filmů, brouzdání na netu a práci v Officech 2003. A přitom každý měsíc vyjde tolik úžasných her...no dobře každý měsíc vyjde 1-2 hry, které by stály za hřích (a teď tím nemyslím sosání warezu). Marná sláva, stejně jako já dospějete do stádia, kdy začnete uvažovat o novém počítači nebo o herní konzoli. Pokud nechcete za další 2 roky řešit stejný problém, počítači se obloukem vyhnete. Ten co máte teď, bude na práci ještě pár let stačit a pak se uvidí. Takže máte před sebou volbu - PS3, X-Box 360, a Wiičko.

Nedozvíte se ode mě, proč si nepořídit konzoli od Nintenda či Microsoftu, protože kromě 10 minut na loňském Veletrhu hraček a Invexu jsem s nimi neměl tu čest, ale pokud přemýšlíte o Playstationu, možná Vám pomůžou při rozhodování moje postřehy.

Třetím týdnem jsem majitelem Playstationu 3, 40GB verze. A musím říct, že majitelem naprosto nadšeným. Konzoli mám propojenou HDMI kabelem s LCD televizí LG, úhlopříčka 82cm. Jsem zastáncem toho, že člověk si má všechno od nového mobilu přes jakákoliv software až po přítelkyni:) pěkně sám "osahat". Český manuál jsem tedy s klidem odhodil zpět do krabice a nemůžu tedy říct, zda Vám bude dobrým pomocníkem, pokud nezvolíte mou cestu samostudia. Ovladač Sixaxis mi padl do ruky jako bych se s ním narodil a 10 vteřin po spuštění konzole už sem s ním projížděl její menu (no dobře, pro šťouravé čtenáře...10 vteřin po tom, co se konzole spustila po prvotní sérii samonastavení a poinstalačních restartů).

Menu je maximálně uživatelsky přívětivé a použité piktogramy nenechají nikoho na pochybách co se pod nimi skrývá. Jediné na co si musíte zvyknout je to, že křížkem na ovladači se věci potvrzují, kolečkem se vrací zpět a trojúhelníček vyvolává další menu. Tak je to i ve hrách. Další butonky (L1,2, R1,2) jsou třeba na přehazování stránek při surfování po internetu, ale o tom až později.
Na začátek jsem si pořídil 3 hry. NFS Pro Street, Assasins Creed a Virtua Tennis 3. Jejich kvality zhodnotím v některém z dalších článků. Každopádně prvních pár dní jsem si hrál do zblbnutí, ale tuto pasáž teď přeskočít. To jak hry na PSku vypadají (úžasně) už jste určitě na x webech vykoukali z obrázků, takže by popisování této skutečnosti bylo nošením dříví do lesa.

Takže po této úvodní fázi, kterou si také určitě projdete, se dostanete do fáze 2...co to umí ještě?:)
Umí toho hodně. Chvilu mi však trvalo než sem na to přišel. Přehrání DVDčka nepočítám, to je všeobecně známá věc (jeho ovládání přes Sixaxis celkem ujde, dokonce i rodiče, kteří už překročili padesátku se s ním celkem vyrovnali), možná však nevíte, že nový firmware vylepšuje face i filmům, které nejsou v HD kvalitě. První překážka v cestě za poznáním byla až zapojení externího harddisku a flashky. V menu naskočil, ale tvářil se prázdný. Až další den po konzultaci na soňácké help-lince jsem zjistil, že za pomocí trojúhelníčku na ovladači se musí obsah připojeného zařízení nechat zobrazit (no třeba kdybych si přečetl manuál, tak to tam je:)). Každopádně druhý den se zadařilo a tak se rodinka mohla na velké tv obrazovce mrknout na fotky z dovolené. Filmy v DivXu se však zatím nekonaly:(. Naštěstí pouze dočasně. Ještě jsem neměl PS3 připojený k internetu, ale přes flashku jsem do něj nainstaloval nejnovější firmware a i ty DivXy rázem ožily. Navíc přibyla podpora hudebních playlistů. Paráda. Pustíte si šumění moře a fotky z letního skotačení...na chalupě:).

Fáze 3...hurá na net. Další den další pokrok. Mašinka je zapojená k netu. Web při prvním spuštění zabírá střed velké obrazovky a je dost nečitelný. To však napraví maximalizace okna a zvětšení textu aspoň o jednu velikost. Tak velkej Seznam.cz sem v životě neviděl:). Nechybí ani podpora flashe (pravda ne 100%) a přehrajete si i videa na YouTube. Na Seznamu si bez problémů i vyberete poštu. Na Centrum.cz se mi to však nepodařilo. Texty se zadávají přes gamepad trošku krkolomně, ale třeba Logitech vyrábí super bezdrátovou klávesnici s touchpadem, která tento problém vyřeší. Jinak si myslím, že se s prohlížečem sžijete velmi rychle. Opět se vyplatí hezky si všechny ty meníčka proklikat a zjistit, co která položka dělá.

Fáze 4...PS store. PS store je uživatelské rozhraní umožňující stahovat dema, kupovat klasick hry atd. Nejprve se musíte zaregistrovat, vytvořit si účet a pokud budete chtít nakupovat tak taky zadat údaje o kreditce. Vyzkoušel jsem to a vše bezproblémově funguje. Pro někoho může být handicap, že zatím pouzev Angličtině. Určitě doporučuji stáhnout Gran Tourismo HD Concept 2.0 (zdarma), Starter Sudoku a Lemmings (taky zdarma). Lumíci mě tak chytli (pokud víte jak kdysi vypadali na počítači tak budete valit oči na next gen verzi), že jsem vyzkoušel i nakupování přes PS store a za 145Kč jsem si odemkl plnou verzi - 40 levelů. Potvrzení o transakci přijde na mail.

Pátá fáze...hrajeme po netu. Vyzkoušel jsem NFS Pro Street. Funguje bezproblémově. Vysmahnul jsem nějaké japončíky v dragu na 1/4 míle a pak jsem sice dostal nakopáno v gripu, což však stačilo k tomu, abych omrknul jakým způsobem jsou Vám servírovány on-line statistiky. Je to všechno mnohem vymakanější než s čím sem se doposud setkával na počítači. Pokud jste připojeni na netu tak jsou Vám ostatně aktualizovány i statistiky u her, které jsem zmínil ve fázi 4. U Gran Tourisma sem se marně snažil přiblížit nejlepším časům:). To že to máte všechno hezky hned na očích je obrovský motivační prvek.

Co dál? Fáze 6 je najít si kamarády, vyzkoušet messaging a další vychytávky, pak možná instalace Linuxu,...je toho spoustu co PS3 nabízí a jsem rád, že to mohu krůček po krůčku objevovat. Přidáte se?:)

Žádné komentáře: